Զարմանալիորեն անհասկանալին մյուս ժողովուրդներին պարուրած հավկուրությունն է, որ իրենց պարտադրված կրոններում՝ քրիստոնեության և իսլամի մեջ հրեականություն ու հուդայականություն չեն նկատում, հետևաբար և չեն ընդիմանում:
Մոտ 2 հազարամյակ և մեր մտածողությունը հնազանդվեց այնպիսի քարոզչության, որով հայ ժողովրդի անվտանգությունը կապվեց երեսպաշտական քրիստոնեությանը: Սովորական մոլորությո՞ւն էր դա, միամիտի խաբկա՞նք, թե՞ ինքնասպանության որոշում: Ժամանակն է, որ ազնիվ ուսումնասիրողներն ասեն այս մասին՝ զատելով նենգ ոճրագործին՝ բարեկամից:
Միշտ հնարավոր չէ իրական վտանգի մտահոգությունն ունեցողներին հնչեցնել այնպիսի կոչնակ, որ նրանք տեղից վերև բարձրանան: Բայց բնական օրինաչափությունների վերականգնման համար պայքարելու փորձեր ձեռնարկվում են միշտ:
Ճշմարտություններ կան, երբեմն հաստատվում են լուռ, երբեմն՝ զոհաբերությամբ, բայց երբեք՝ կեղծ բարեպաշտությամբ: Պատրանքազերծ վերլուծություններում, ազգ-օրգանիզմի ճակատագրով անհանգստացողների համար անկողմնապահությունը եղել է կարմիր թելի նման առաջնորդող: Եթե չկա մտքի զարգացում՝ չկա և հայրենասիրություն ու լռությունը դառնում է աններելի, զոհաբերությունը՝ անտեղի: Արարո՞ւմն է սպառված՝ ողբերգություն է, համոզմունքնե՞րն են վերածննդի անընդունակ՝ նոր ավերում է: Արժանին անցյալին, բայց ապագայի համար մեր մտահոգությունը պետք չէ թաքցնել:
Իսկ ինչո՞վ բացատրել, որ մեր մտավորականությունը պապանձված է:
Արդեն դոլարին նրա հանձվածությա՞մբ, թե՞ միայն իշխանության հանդեպ ունեցած ծառայամտությամբ: Թվում էր սոցիալական ներկա բևեռացումից նա վեր կթռչեր, թվում էր ոգու սովից կճչար, թվում էր Նժդեհի ուժապաշտ գաղափարներին քիչ թե շատ ծանոթ հայ մտավորականությանը դուրս կգար տնայնական տաքուկ թմբիրց:
Թվում էր հայ մտավորականությունն ուժ կգտներ և գոնե ձայն կբարձրացներ բացահայտ ուծացման տանող արտագաղթի դեմ:
Թվում էր...
Անձնազոհության կարող ուժերի բացակայությունն զգացնել տվեց: «Համաշխարհային»ու «համամարդկային» կարգաչափի պատկերացումներով ինքնախաբվող ու ինքնաբավարարվող մտավորականությունն ակնհայտորեն անպտուղ եղավ ու լսվում է նրա միայն «ձայն բարբառոյը»:
Այս զգայազուրկ վիճակում, երբ խրախուսվում է մտքի թերուժը, դիմադրությունը չեզոքացված է բարեկամաբար ամրոցը զիջելու քարոզով, ինքնագովությամբ կոծկված է թուլությունը, նյութական վարձերով՝ գնված է համարձակությունը՝ մտվորականության միտքը լիովին մեկուսացված է ազգային քաղաքական պայքարից:
Իսկ ի՞նչ է պետք անել: Մի՞թե անել է վիճակը: Ո՛չ: Նախ պետք է մտավորականության ներկա անգործությունը իրատեսորեն բնութագրել որպես նրանց մտքի մեռյալ կետ, ապա այդ կետից ընթանալ առաջ. հարկ է կիրառել ինքնահրման ճիգ:
Դա իրագործելի է անցյալի այնքան անհրաժեշտ և որ կարևոր է՝ անկողմնապահ անդրադարձից հետո՝ ազգային գաղափարներ կրողների հետ համատեղ ջանքերով:
Ուշադրություն. քաոսի հաղթական արշավն այժմ խստորեն կազմակերպված է: Կենսական խնդիր է գտնել դրա արգելափակման բանալին. այն ներքին ազդակների համակարգման մտադրության իրականացման մեջ է:
Բարձունքին հասնում են դժվարանց վերուվարներն ու տեղապտույտները հետևողականորեն հաղթահարողները և երբեք հաղթանակը վաղ չեն տոնում, քան դրա փաստացի կայացումը:
Մեր արշալույսը՝ նրանց մայրամուտն է լինելու, ինչպես որ եղավ Հայոց աստված Վահագնի հաղթանակը վիշապի համար, Հայկ Նահապետինը` Բելի, ինչպես գարունն է հաղթում ձմռանը:
Ուստի արթնացե’ք մտավորականնե’ր, միացեք բնությանը, շարժվեք և «դարբնեք ժողովրդի ճակատագիրը»: Վերջապես ժողովրդին պետք է հետ վերադարձնեք այն սերմերը, որոնց պտուղներով սնվում եք անընդատ:
Ներսես ՆԵՐՍԻՍՅԱՆ, «Հանուն հայրենիքիե ՀԿ նախագահ